Oplichting

MARKTPLAATSOPLICHTING:

Een veel voorkomende manier van cybercrime is de volgende. U ziet op Marktplaats een aantrekkelijke aanbieding en neemt contact op met de verkoper. De verkoper vraagt u om via Tikkie 1 cent over te maken om te laten zien dat u te vertrouwen bent. Hiervoor stuurt de verkoper een link die u doorstuurt naar de Tikkie app. Wat u niet weet en ziet is dat deze link u NIET doorstuurt naar Tikkie maar naar een door criminelen gebouwde website.

U gaat op deze site naar uw bank logt in met uw wachtwoord, maakt 1 cent over en bevestigd weer met uw inloggegevens. De crimineel heeft alles kunnen meekijken, beschikt nu over uw inloggegevens en zal zo veel mogelijk geld van uw rekening halen.

OPLICHTINGPOGING VIA EEN BRIEF ZOGENAAMD VAN UW BANK:

Er zijn brieven gestuurd aan inwoners van Laren waarin werd aangegeven dat de bankpas ingetrokken wordt. De ingetrokken bankpas moet door midden geknipt worden en samen met de pincode worden gestuurd naar een adres in Utrecht.

UW BANK ZOU HIER NOOIT OM VRAGEN.

BABBELTRUC:

In de afgelopen periode zijn er ook weer diefstallen gepleegd in onze regio door dames die zich voordoen als thuishulp. Slachtoffers zijn oudere mensen die de “thuishulp” de woning binnenlaten. Na wat smoesjes en afleiding vertrekken de dames en wordt later ontdekt dar er spullen, vaak geld en sieraden, zijn gestolen.

BMW eigenaren

Naar aanleiding van laatste politie bericht kreeg ik van een van uw leden deze vraag:

U schrijft dat je bij een verdachte situatie (‘jonge knapen met rugtassen’) 112 moet bellen.Ik vraag me af of dit zo is. 112 is m.i.  voor levensbedreigende situaties en heterdaad.

Mijn persoonlijk insteek:

De diefstal van BMW-onderdelen was/is een groot probleem met veel materiele schade.

Daar moeten we ons tegen weren om te voorkomen dat het weer omvangrijk wordt.

Het gaat hierbij om georganiseerde criminaliteit.

Jonge mannen met rugtassen horen ’s nachts niet tot het normale straatbeeld.

Deze personen worden veel gezien bij bovengenoemde diefstallen.

Deze twee zaken maken   jonge knapen met rugtassen ’s nachts in de wijk   duidelijk verdachte situatie waar 112 voor gebeld kan worden.

Hieronder twee bronnen met een officieel standpunt hierover.

  Hoe sneller u 112 belt hoe sneller de politie ter plaatse kan zijn. Bel 112 De politie kan daardoor ook adequater reageren door bijvoorbeeld de inzet van een helikopter, het snel toepassen van extra opsporingstactieken en het inzetten van moderne media zoals Burgernet en Twitter. Dit geldt zeker ook voor verdachte situaties. Beter een keer teveel gebeld, dan niet gemeld!Bron: https://hetccv.nl   (Dit is het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) 
Waar meld ik wat?

Bel 112 bij spoed of heterdaad situaties. Bel 112 als hulp bij direct levensbedreigende situaties nodig is. Wanneer u verdacht gedrag signaleert of getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. Bron: https://www.politie.nl/themas/melden.html 

Met een vriendelijke groet,

Remco Wessels   
Wijkagent Laren

Bijzondere melding Politie

Beste BPV-bestuurders,

EEN BIJZONDERE MELDING:

Op 5 januari kreeg de politie een melding van een ethisch hacker.

De hacker vroeg ons naar een perceel in Laren te gaan.

Het verzoek was de bewoners op de hoogte te brengen van het feit dat de bewakingscamera’s gehackt waren.

De beelden van deze camera konden live op internet worden gevolgd.

De hacker kon dag en nacht meekijken en kon ons veel bijzonderheden geven over dit adres.

Het betrof een woning uit het hoge prijs segment.

De bewoner was geschokt en onder de indruk van het feit dat wij op onze telefoon een screenshot konden laten zien van de beelden van zijn camera.

De camera is door de bewoner uitgeschakeld en zal later beter beveiligd weer in gebruik worden genomen.

De hacker vertelde dat op een internetsite beelden staan (bijna 300 in Nederland) waarop live mee te kijken is op bewakingscamera’s.

Te zien zijn beelden van opritten, tuinen, straten, stallen met koeien, een lift en kantoorruimtes.

Ik zag bijvoorbeeld een dame aan een werkbank die haring aan het schoonmaken was.

Meekijken is privacy schendend maar wat misschien nog een veel ernstiger probleem is dat is het volgende.

De hacker vertelde dat de digitale deur naar de woning in Laren wagenwijd open stond via de camara.

Ethisch is het niet verantwoord hier gebruik van te maken.

De onethisch hacker kan via de camera op het netwerk van de gebruiker komen, domotica bedienen en in computers/telefoons op zoek naar bruikbare gegevens.

Dat kan natuurlijk bijzonder schadelijk zijn.

De hacker heeft zichzelf als doel gesteld alle camera’s uit de lucht te krijgen.

Het blijkt dat bij aanschaf camera’s soms wel goed zijn beveiligd maar het nalaten van updates zorgt er dan voor de ze steeds makkelijker te hacken zijn.

Hier een screenshot van een camerabeeld ergens in Nederland.

Doe uw voordeel hiermee.

Met een vriendelijke groet,

Remco Wessels   
Wijkagent Laren

Door de ogen van een inbreker

Beste buurtbewoner,

In het licht van de komende vakantie periode is het wellicht raadzaam nog even op deze site te kijken voor een mooi overzicht over de eenvoud van een inbraak en hoe deze te voorkomen is.

het is van een verzekeraar dus die weet wat er na de inbraak ‘beter’ had gekund.

interpolis.nl/magazine/wonen/woninginbraak-voorkomen-en-beperken

Een mooi overzicht van eenvoudig acties die je kunt nemen om inbraak te voorkomen

112 Meldingen & Wijkagent

MELDING DOEN BIJ DE POLITIE:

Veel inwoners van Laren hebben mailadressen en/of telefoonnummers van de wijkagenten: Hans Post en Remco Wessels.

Dat is goed want het levert veel informatie op dat wij zo laagdrempelig zijn te bereiken.

Deze kanalen worden echter in toenemende mate gebruikt om melding te doen van strafbare feiten, verdachte situaties of andere zaken die vragen om een snelle reactie van de politie.

Het dringende verzoek is hiervoor 0800-88 44 te gebruiken of 112 bij urgente zaken.

Hans en ik zijn nu eenmaal niet 24/7 bereikbaar en het is jammer wanneer waardevolle meldingen te lang blijven liggen.

Autoinbraken

Ik heb veel geschreven over de auto-inbraken in BMW ‘s.

Er is informatie gegeven over preventie maar ook over een team dat in het Gooi onderzoek deed naar deze auto-inbraken.

Nu is het tijd voor een terugkoppeling over dat team en de resultaten.

Inhoudelijk staat het goed beschreven in een artikel in de Gooi- en Eemlander. (lidmaatschap vereist)

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20200625_75468277/bmw-bezitters-kunnen-opgelucht-ademhalen-hausse-aan-gooise-inbraken-is-halt-toegeroepen-politie-pakt-lithouwse-daders-op

 “Het Gooi kan opgelucht ademhalen; een hausse aan inbraken in BMW ‘s is met de aanhouding van zes mannen uit Litouwen een halt toegeroepen. De aanhouding zijn het resultaat van een collectieve politie-inspanning. Het projectteam dat daarvoor werd ingezet is inmiddels opgeheven. Projectleider Erik van Vuren blikt terug op maanden intensief speurwerk. Dat begon vorig jaar toen een opvallende stijging van het aantal auto-inbraken in Bussum, Blaricum, Laren en Naarden werd gesignaleerd. „Wij registreerden per …………………..Alle moderne auto’s zijn op deze manier te hacken. Eigenlijk heeft BMW gewoon pech gehad dat deze bende zich op dat merk richt.” 

Hieronder een bericht over de veroordeling van één van de verdachten.

Hij werd verdacht van 5 inbraken in BMW’s.

Afgelopen maandag de rechtbank uitspraak.

Vrijspraak voor één auto-inbraak en een veroordeling voor de andere vier.

Volgens de rechtbank was er sprake van mobiel banditisme.

UITSPRAAK: gevangenisstraf van 12 maanden.

Tevens veroordeeld tot het betalen van 9200 euro schade.

Mocht de veroordeelde dit niet betalen staat hier 80 dagen gijzeling tegenover.

Met een vriendelijke groet,

Remco Wessels   
Wijkagent Laren

Whatsapp Fraude

Ruim 5x zoveel WhatsAppfraude in Midden-Nederland

Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland ziet een flinke toename van het aantal aangiftes van WhatsAppfraude. De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. De cybercriminelen doen zich voor als het kind van het beoogde slachtoffer en proberen zo veel geld af te troggelen.
Sinds 6 maart 2020 tot nu hebben 74 mensen aangifte gedaan van WhatsAppfraude. Dit is ruim 5 keer zoveel als in

dezelfde periode vorig jaar. De politie heeft de aangiftes in onderzoek. De werkwijze die we nu zien is steeds dezelfde:

  • Het slachtoffer krijgt een WhatsApp je van een onbekend telefoonnummer. De afzender is zogenaamd de zoon of dochter. Het kind heeft zijn telefoon in het water laten vallen of een nieuw abonnement en daarom een nieuw telefoonnummer. Het kind is in werkelijkheid een cybercrimineel.
  • De crimineel vraagt in een WhatsApp je om een flink geldbedrag, bijvoorbeeld omdat er een rekening moet worden betaald en het kind zogenaamd problemen heeft met internetbankieren. Daarom moet het geld dus ook naar een ander rekeningnummer worden overgemaakt.
  • Als het slachtoffer argwaan krijgt, appt de crimineel iets over het échte leven van het kind. Bijvoorbeeld: “Ik bel je straks even, ik moet nu Kees ophalen van het kinderdagverblijf.” Omdat deze informatie echt past bij het kind, lijkt het allemaal te kloppen.
  • De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. Zij zijn fikse bedragen kwijt, van honderden tot duizenden euro’s per persoon. Veel ouderen zitten door de coronacrisis thuis en hebben minder live contact met anderen, dus ook hun kinderen zien ze minder. Criminelen maken op allerlei manieren handig gebruik van de coronacrisis”, legt Jeroen Niessen, hoofd van het cybercrimeteam Midden-Nederland, uit. “Mensen zijn kwetsbaarder dan anders en trappen sneller in trucs van criminelen.”

Cybercrime whaling

De politie Midden-Nederland heeft de zaak in onderzoek. Opvallend is dat de cybercriminelen hun best doen om over te komen als de echte kennis die geld vraagt van het slachtoffer. Dit noemen we whaling. Whaling is een techniek waarbij de crimineel zich voordoet als een bekende van het beoogde slachtoffer, en de communicatie is gepersonaliseerd. De crimineel gebruikt hier bijvoorbeeld informatie voor van social media.

Voorkom WhatsAppfraude

Als een bekende u geld vraagt via WhatsApp, check dan altijd of u echt met deze persoon te maken heeft. Bel de persoon op. Wordt er een nieuw telefoonnummer gebruikt? Bel dan óók het oude nummer. Maak geen geld over voordat u echt met de bekende heeft gesproken en zeker weet dat het een echt verzoek is.
Klik ook niet op betaallinkjes. En deel nooit uw persoonlijke gegevens, pincode of WhatsApp code. Bedrijven en banken vragen nooit naar uw codes en wachtwoorden.

Beveilig uw WhatsApp-account met deze 5 simpele stappen: 

1.Open WhatsApp
2.Klik op instellingen
3.Klik op account

4.Klik op verificatie in 2 stappen
5.Klik op instellen
Klaar!

Uiteraard geldt ook nu nog steeds: klik nooit op rare linkjes, geef geen persoonsgegevens aan anderen en als iemand geld vraagt via WhatsApp bel dan altijd even met deze persoon om het te checken!

De WhatsApp groep met beheerder Robbin Sluijsmans.

De WhatsApp groep van de buurtvereniging de Ploeg kent ca. 100 leden. Hoewel er uitsluitend 112-waardige berichten gemeld mogen worden, bestaat er ook een grijs gebied. Door middel van de WhatsApp groep kon indertijd de schade van een kapot gereden hek op de bestuurder van de auto verhaald worden en werd de dader van een inbraak in een auto gearresteerd.
In een apart schrijven hebben wij u al bericht gestuurd over de mogelijkheid via de buurtapp hulp te vragen als u geen mantelzorger in de buurt heeft wonen die b.v. boodschappen voor u zou kunnen doen als u door de Corona maatregelen de deur niet uit kan of mag.

Ook Versa Welzijn zou hulp kunnen bieden:

Bent of kent u iemand die ouder is dan 70, chronisch ziek of met een verminderde weerstand? We kunnen ons goed voorstellen dat u zich in deze tijden van het Coronavirus zorgen maakt. Bij Versa Welzijn staan vrijwilligers klaar om boodschappen te doen, medicijnen te halen of vragen te beantwoorden. Aarzel niet en neem gerust contact op voor hulp.
Versa Welzijn helpt!

Versa Welzijn is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag 8.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer 035 623 11 00.

Kijk voor meer informatie ook op www.versawelzijn.nl.

Tips?

Heeft u tips, ideeën voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering, die we mits de situatie rondom de corona maatregelen dit toelaat in het najaar van 2020 willen houden?

Een oplichtingstruc uit de praktijk

P. van der Vliet, een bewoner in Laren schrijft:

Mijn moeder is als alleenstaande dame van 89, nog lekker bij de hand, zij doorstond tot enkele weken geleden de Corona crisis goed. Ik doe haar administratie op een afstand. Bij het voldoen van een rekening kwam ik er tot mijn schrik achter dat de dag daarvoor een groot bedrag van haar rekening was afgeschreven. Toen ik haar direct belde was ze gelijk in paniek: “ik vertrouwde het al niet…”

Wat is er gebeurd?

Moeder werd eerst gebeld waar ze met haar naam werd aangesproken, dat bol.com een pakketje kwam afgeven. Even later kwam een man van ca 25 jaar aan de deur die een envelop wilde afgeven. Haar volledige naam en adres stonden erop (dat staat niet op het naambordje buiten). Ze moest zich alleen wel legitimeren met haar betaalpas… die geeft ze nooit af, net zo min als haar pincode. Zij moest haar pinpas op een apparaat leggen, dat heeft ze gedaan… Even later is er bij een geld automaat van de ABN waar haar rekening is, 4 x een bedrag opgenomen. Daar was ze vreselijk overstuur van, en dat juist in deze tijd. Ik ging direct naar mijn moeder, controleerde haar bankpas, die verwisseld bleek te zijn, ze had de pas van iemand anders in bezit gekregen…..

We deden aangifte bij de politie in haar woonplaats, deze is een uitgebreid onderzoek opgestart. Camerabeelden van de pinautomaat en uit de woonomgeving van de moeder hebben tot nu toe helaas niets opgeleverd. Dit lijkt een heel goed voorbereide en laffe misdaad. De moraal van dit verhaal:

tref je maatregelen als je voor ouderen zorgt!! Mijn moeder heeft met haar 89 jaar een hoop meegemaakt. Inmiddels heeft ze ook deze ervaring een plekje gegeven…

Help elkaar

Beste BPV-Leden,

Vanwege de ernst van de huidige situatie wil ik dit communicatiekanaal graag gebruiken voor andere zaken als buurtpreventie.

Op verzoek van de gemeente vraag ik u onderstaand bericht onder uw leden te verspreiden.

Versa Welzijn helpt!
Bent of kent u iemand die ouder is dan 70, chronisch ziek of met een verminderde weerstand? We kunnen ons goed voorstellen dat u zich in deze tijden van het Coronavirus zorgen maakt. Bij Versa Welzijn staan vrijwilligers klaar om boodschappen te doen, medicijnen te halen of vragen te beantwoorden. Aarzel niet en neem gerust contact op voor hulp. Versa Welzijn helpt!

Contact
Versa Welzijn is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag 8.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer 035 623 11 00. Kijk voor meer informatie ook op www.versawelzijn.nl. Heeft u specifieke vragen over het Coronavirus, neem dan rechtstreeks contact op met het RIVM via telefoonnummer 0800-1351 of kijk op www.rivm.nl/coronavirus/covid-19 

Word vrijwilliger
We zien mooie initiatieven ontstaan in de samenleving. Juist in deze tijd hebben we elkaar hard nodig. Wilt u zelf ook meehelpen als vrijwilliger?

Meld u dan bij Versa Welzijn.

Met een vriendelijke groet,

Remco Wessels

Wijkagent in Laren NH