Whatsapp Fraude

Ruim 5x zoveel WhatsAppfraude in Midden-Nederland

Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland ziet een flinke toename van het aantal aangiftes van WhatsAppfraude. De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. De cybercriminelen doen zich voor als het kind van het beoogde slachtoffer en proberen zo veel geld af te troggelen.
Sinds 6 maart 2020 tot nu hebben 74 mensen aangifte gedaan van WhatsAppfraude. Dit is ruim 5 keer zoveel als in

dezelfde periode vorig jaar. De politie heeft de aangiftes in onderzoek. De werkwijze die we nu zien is steeds dezelfde:

  • Het slachtoffer krijgt een WhatsApp je van een onbekend telefoonnummer. De afzender is zogenaamd de zoon of dochter. Het kind heeft zijn telefoon in het water laten vallen of een nieuw abonnement en daarom een nieuw telefoonnummer. Het kind is in werkelijkheid een cybercrimineel.
  • De crimineel vraagt in een WhatsApp je om een flink geldbedrag, bijvoorbeeld omdat er een rekening moet worden betaald en het kind zogenaamd problemen heeft met internetbankieren. Daarom moet het geld dus ook naar een ander rekeningnummer worden overgemaakt.
  • Als het slachtoffer argwaan krijgt, appt de crimineel iets over het échte leven van het kind. Bijvoorbeeld: “Ik bel je straks even, ik moet nu Kees ophalen van het kinderdagverblijf.” Omdat deze informatie echt past bij het kind, lijkt het allemaal te kloppen.
  • De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. Zij zijn fikse bedragen kwijt, van honderden tot duizenden euro’s per persoon. Veel ouderen zitten door de coronacrisis thuis en hebben minder live contact met anderen, dus ook hun kinderen zien ze minder. Criminelen maken op allerlei manieren handig gebruik van de coronacrisis”, legt Jeroen Niessen, hoofd van het cybercrimeteam Midden-Nederland, uit. “Mensen zijn kwetsbaarder dan anders en trappen sneller in trucs van criminelen.”

Cybercrime whaling

De politie Midden-Nederland heeft de zaak in onderzoek. Opvallend is dat de cybercriminelen hun best doen om over te komen als de echte kennis die geld vraagt van het slachtoffer. Dit noemen we whaling. Whaling is een techniek waarbij de crimineel zich voordoet als een bekende van het beoogde slachtoffer, en de communicatie is gepersonaliseerd. De crimineel gebruikt hier bijvoorbeeld informatie voor van social media.

Voorkom WhatsAppfraude

Als een bekende u geld vraagt via WhatsApp, check dan altijd of u echt met deze persoon te maken heeft. Bel de persoon op. Wordt er een nieuw telefoonnummer gebruikt? Bel dan óók het oude nummer. Maak geen geld over voordat u echt met de bekende heeft gesproken en zeker weet dat het een echt verzoek is.
Klik ook niet op betaallinkjes. En deel nooit uw persoonlijke gegevens, pincode of WhatsApp code. Bedrijven en banken vragen nooit naar uw codes en wachtwoorden.

Beveilig uw WhatsApp-account met deze 5 simpele stappen: 

1.Open WhatsApp
2.Klik op instellingen
3.Klik op account

4.Klik op verificatie in 2 stappen
5.Klik op instellen
Klaar!

Uiteraard geldt ook nu nog steeds: klik nooit op rare linkjes, geef geen persoonsgegevens aan anderen en als iemand geld vraagt via WhatsApp bel dan altijd even met deze persoon om het te checken!

De WhatsApp groep met beheerder Robbin Sluijsmans.

De WhatsApp groep van de buurtvereniging de Ploeg kent ca. 100 leden. Hoewel er uitsluitend 112-waardige berichten gemeld mogen worden, bestaat er ook een grijs gebied. Door middel van de WhatsApp groep kon indertijd de schade van een kapot gereden hek op de bestuurder van de auto verhaald worden en werd de dader van een inbraak in een auto gearresteerd.
In een apart schrijven hebben wij u al bericht gestuurd over de mogelijkheid via de buurtapp hulp te vragen als u geen mantelzorger in de buurt heeft wonen die b.v. boodschappen voor u zou kunnen doen als u door de Corona maatregelen de deur niet uit kan of mag.

Ook Versa Welzijn zou hulp kunnen bieden:

Bent of kent u iemand die ouder is dan 70, chronisch ziek of met een verminderde weerstand? We kunnen ons goed voorstellen dat u zich in deze tijden van het Coronavirus zorgen maakt. Bij Versa Welzijn staan vrijwilligers klaar om boodschappen te doen, medicijnen te halen of vragen te beantwoorden. Aarzel niet en neem gerust contact op voor hulp.
Versa Welzijn helpt!

Versa Welzijn is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag 8.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer 035 623 11 00.

Kijk voor meer informatie ook op www.versawelzijn.nl.

Tips?

Heeft u tips, ideeën voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering, die we mits de situatie rondom de corona maatregelen dit toelaat in het najaar van 2020 willen houden?

Een oplichtingstruc uit de praktijk

P. van der Vliet, een bewoner in Laren schrijft:

Mijn moeder is als alleenstaande dame van 89, nog lekker bij de hand, zij doorstond tot enkele weken geleden de Corona crisis goed. Ik doe haar administratie op een afstand. Bij het voldoen van een rekening kwam ik er tot mijn schrik achter dat de dag daarvoor een groot bedrag van haar rekening was afgeschreven. Toen ik haar direct belde was ze gelijk in paniek: “ik vertrouwde het al niet…”

Wat is er gebeurd?

Moeder werd eerst gebeld waar ze met haar naam werd aangesproken, dat bol.com een pakketje kwam afgeven. Even later kwam een man van ca 25 jaar aan de deur die een envelop wilde afgeven. Haar volledige naam en adres stonden erop (dat staat niet op het naambordje buiten). Ze moest zich alleen wel legitimeren met haar betaalpas… die geeft ze nooit af, net zo min als haar pincode. Zij moest haar pinpas op een apparaat leggen, dat heeft ze gedaan… Even later is er bij een geld automaat van de ABN waar haar rekening is, 4 x een bedrag opgenomen. Daar was ze vreselijk overstuur van, en dat juist in deze tijd. Ik ging direct naar mijn moeder, controleerde haar bankpas, die verwisseld bleek te zijn, ze had de pas van iemand anders in bezit gekregen…..

We deden aangifte bij de politie in haar woonplaats, deze is een uitgebreid onderzoek opgestart. Camerabeelden van de pinautomaat en uit de woonomgeving van de moeder hebben tot nu toe helaas niets opgeleverd. Dit lijkt een heel goed voorbereide en laffe misdaad. De moraal van dit verhaal:

tref je maatregelen als je voor ouderen zorgt!! Mijn moeder heeft met haar 89 jaar een hoop meegemaakt. Inmiddels heeft ze ook deze ervaring een plekje gegeven…